Întrebări şi răspunsuri despre listarea Aquila Part Prod
Jean Dumitrescu, Director Relații cu Investitorii, a răspuns invitației Ziarului Financiar de a acorda un interviu, în care vorbește despre intențiile viitoare ale companiei. Interviul integral mai jos:
1. Care este mai exact destinaţia banilor din IPO? În ce ţări vreţi să vă extindeţi şi de ce?
Aquila este liderul pieţei distribuţiei, dar acest lucru nu este un motiv de a ne opri din dezvoltarea afacerii noastre. Dimpotrivă, inovăm permanent pentru a păstra un ritm consistent de creştere şi ţinem astfel pasul cu dezvoltarea unei pieţe emergente precum cea a României.
Noi credem că acum a venit timpul pentru noi provocări, pe care suntem pregătiţi şi încrezători că le vom transforma în avantaje, atât pentru clienţii şi furnizorii cu care lucrăm, cât şi pentru angajaţii şi investitorii noştri.
Listarea Aquila reprezintă următorul capitol al dezvoltării noastre. Misiunea noastră este să fim prima alegere a clienţilor noştri, iar viziunea pe termen lung este să avem cel puţin un produs distribuit de noi în fiecare casă.
Vrem să fructificăm inteligent oportunităţile oferite de piaţă, de aceea veniturile obţinute în urma ofertei de acţiuni vor fi utilizate pentru creştere şi consolidare. Astfel, vrem să folosim între 50%-70% din fonduri pentru achiziţionarea de companii care deţin branduri importante pe piaţa bunurilor de larg consum şi ale unor companii de distribuţie cu portofolii de produse complementare gamei oferite de Aquila.
Apoi, avem în plan să folosim 10%-15% din fonduri pentru capital de lucru, între 10%-15%, pentru proiecte de digitalizare a operaţiunilor, îmbunătăţirii serviciilor pentru clienţi, creşterea trasabilităţii şi productivităţii şi un procent similar pentru dezvoltarea brandurilor proprii şi a unora noi.
Vizăm consolidarea poziţiei Aquila în România şi Republica Moldova, fără să avem acum planuri imediate care să vizeze alte pieţe, însă monitorizam contextul politico-economic al ţărilor din jur şi eventuale oportunităţi.
2. Aveţi un target clar de achiziţie cu banii strânşi sau doar sunteţi la stadiu de prospectare a pieţei?
Aquila are o vastă experienţă în dezvoltarea afacerilor sale pe baza achiziţiei unor jucători din domeniul distribuţiei, logisticii şi transporturilor. Finalizarea cu succes a ofertei ne va permite să achiziţionăm companii potrivite care să ne permită creşterea gamei de produse oferite şi, în egală măsură, utilizarea cât mai eficientă a reţelei de distribuţie deja construite pe baza altor achiziţii.
Companiile Agrirom şi Trigor sunt cele mai recente achiziţii, care ne-au consolidat poziţia de lider pe piaţa distribuţiei din România şi Republica Moldova. Astfel, suntem interesaţi de achiziţia de branduri naţionale şi de distribuitori de bunuri de larg consum cu cotă de piaţă semnificativă în categorii complementare, de existenţa unor sinergii la nivelul cifrei de afaceri şi a marjei operaţionale.
3. Ce parte din business are cel mai mare potenţial de creştere şi de ce?
Piaţa de distribuţie şi logistică în care activăm are o dinamică semnificativă, iar produsele din portofoliul nostru sunt esenţiale pentru consumatorii clienţilor noştri. Pandemia ne-a arătat că anumite categorii de produse şi segmente de piaţă au suferit modificări, însă distribuţia asigurată de noi în circa 67.000 puncte de vânzare ne-a ajutat să întelegem, să reacţionam şi chiar să anticipam paşii care ne-au dus la o creştere permanenta a indicatorilor noştri financiari, alaturi de îmbunătăţirea calităţii serviciilor noastre.
Distribuţia bunurilor de larg consum, în care Aquila este proprietarul mărfurilor şi le vinde prin intermediul unei structuri de vânzări de circa 800 de oameni, reprezintă principalul segment de activitate al Grupului, cu o pondere de peste 92 % din totalul cifrei de afaceri în anul 2020.
Transportul reprezintă 3% din cifra de afaceri, iar logistica circa 5%. Cifra de afaceri a Aquila a crescut cu o rată anuală cumulată (CAGR) de 11,6% din 2018 până în 2020, că rezultat al eficientizării operaţiunilor şi portofoliului de produse.
Vizăm creşterea marjelor de profit prin dezvoltarea unui portofoliu extins de branduri proprii. Reţeaua de distribuţie la care are acces Aquila reprezintă aproximativ 90% din universul total al canalelor de Retail Organizat şi Retail Tradiţional, astfel că poate capta cu uşurinţă creşterea rapidă a pieţei prin dezvoltarea brandurilor proprii. Astfel, mizăm pe creşterea cotei de piaţă în domeniul legumelor congelate, prin dezvoltarea brandului propriu Gradena şi a produselor din peste congelat Yachtis. Aceste elemente, împreună cu achiziţia de companii, reprezintă principalii piloni de creştere.
4. Ce măsuri intenţionaţi să luaţi pentru a reduce emisiile CO2? Ce planuri aveţi în acest sens?
Susţinem tranziţia către o amprentă de carbon cât mai redusă. De aceea, lucrăm îndeaproape cu colegii, partenerii şi furnizorii noştri pentru a găşi cele mai bune soluţii prietenoase cu mediul, atât în operaţiunile curente, cât şi viitoare.
Ne-am asumat o serie de angajamente în ceea ce priveşte responsabilitatea socială şi de mediu, cum ar fi reducerea în 5 ani cu până la 10% a amprentei de carbon prin optimizarea rutelor de livrare, implementarea unor noi sisteme logistice de optimizare a utilizării depozitelor şi aplicarea unor sisteme de eficientizare a consumului de energie electrica al depozitelor.
De asemenea, vizăm dotarea forţei de vânzări cu vehicule echipate cu motoare de ultima generaţie, puţin poluante şi electrice.
De asemenea avem în vedere acţiuni prin care întreaga flotă Aquila să fie echipată cu motoare Euro 6, astfel încât să se ajungă la o flota auto compusă din 100% vehicule Euro 6, până în anul 2024. În plus, Grupul a achiziţionat în 2021 un număr de 14 autoturisme cu combustibil alternativ (GPL) iar pentru 2022 analizăm demararea unui proiect pe zona de transport domestic cu un cap tractor alimentat cu gaz natural.
5. Cât de mult vă afectează infrastructura precară şi ce aşteptaţi de la factorul politic pentru a continua dezvoltarea?
Ca jucător important pe piaţa distribuţiei, considerăm că orice kilometru în plus de infrastructură, realizat la nivel local sau central, este un câştig pentru România şi poate contribui la îmbunătăţirea timpilor de livrare şi a eficientei.
6. Care e ritmul de creştere al cifrei de afaceri în următorii 3-5 ani? (sau cu cât vă aşteaptaţi să crească piaţă de logistică în următorii 3-5 ani)
Activităţile de distribuţie şi logistică sunt corelate cu creşterea economiei şi a consumului în România. Aquila este unul dintre principalii distribuitori de produse de larg consum din România şi Republica Moldova, cu peste 26 de ani de experienţă în acest domeniu, având o reţea de distribuţie care acoperă circa 67.000 puncte de vânzare. În plus, oferim servicii complementare de logistică şi transport pe toate segmentele de temperatură: ambiental, refrigerat şi congelat.
Piaţa distribuţiei are perspective clare de creştere susţinută în următorii ani, pe măsură ce sectoare precum HORECA îşi revin după măsurile de prevenire a răspândirii pandemiei. Conform Euromonitor, se estimează că această industrie va avea o rată anuală de creştere de 14% în următorii 5 ani.
În 2020, Aquila a avut o cifra de afaceri pe segmentul de distribuţie de 342 de milioane de EUR, fiind liderul pieţei şi a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 4% în 2020 comparativ cu 2019. În semestrul I al acestui an înregistrat o creştere de 15% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Toate aceste evoluţii ne plasează într-o poziţie favorabilă pentru a beneficia de schimbările de pe piaţă prin concentrarea pe produsele cu valoare adăugată mare, extinderea gamei de produse şi acoperirea tuturor canalelor de distribuţie.
Achiziţiile pe care le avem în plan au că obiectiv creşterea EBIDTA şi îmbunătăţirea semnificativă a poziţiei financiare a Grupului Aquila.
7. Ce estimări aveţi pentru 2021 şi 2022? Cifra de afaceri, profit net?
În primul semestru al acestui an am înregistrat o creştere de 15% a cifrei de afaceri faţă de perioada comparabilă a anului trecut şi un avans de 4% al profitului. Suntem optimişti în ceea ce priveşte rezultatele financiare din 2021 şi 2022 datorită poziţiei pe piaţă, a planurilor de creştere şi a experienţei dovedite.
8. Majoritatea clienţilor fac parte din comerţul tradiţional. Cum vedeţi evoluţia comerţului tradiţional în Romania având în vedere expansiunea marilor retaileri?
Aquila acoperă practic întreaga piaţă a distribuţiei, ceea ne permite să fim prezenţi pe toate canalele: retail organizat, retail tradiţional şi horeca. Că urmare a unei strategii pe termen lung, noi suntem pregătiţi şi chiar putem anticipa schimbarea trendurilor în acest domeniu. De exemplu, observăm o schimbare a focusului consumatorilor către magazinele de proximitate. Dar, în acelaşi timp, marii retaileri continuă să se dezvolte, iar noi ţinem pasul şi cu această evoluţie.
9. Cum se poate dezvolta Aquila în viitor dacă segmentul de comerţ tradiţional scade ca pondere în total comerţ?
Noi suntem prezenţi pe toate canalele şi putem astfel profita de orice evoluţie a pieţei. Cifra de afaceri a Grupului a crescut cu o rată anuală cumulată de creştere (CAGR) de 11,6% în perioada 2018-2020, în condiţiile în care ponderea comerţului tradiţional a scăzut în total comerţ. Canalul Retail Organizat cuprinde peste 4.500 de clienţi, principalii clienţi fiind lanţurile de hypermarketuri, supermaketuri, discounteri, precum şi peste 1.400 benzinării. Cifra de afaceri totală a Grupului pe acest canal în România în anul 2020 a fost de 743 milioane RON, iar la 30 iunie 2021 a însumat 363 milioane RON. Prin dezvoltarea platformei B2B online putem afirma că Aquila continua să ofere soluţii concrete partenerilor noştri, atât în varianta clasica, cât şi în cea digitalizata.
10. Ce impact are asupra businessului aprecierea cotaţiei Brent? Veţi transfera această creştere asupra clienţilor sau veţi obţine discounturi de la furnizori pentru a compensa?
Cotaţiile Brent influenţează toată economia. Noi am dezvoltat de-a lungul timpului mecanisme de ajustare ce ţin cont de preţul carburanţilor şi care minimizează impactul asupra business-ului.
Totodată, nu este prima oară când vedem fluctuaţii şi volatilitate în piaţă. De-a lungul anilor însă, ne-am dezvoltat capacitatea de adaptare şi avem un istoric dovedit de identificare a soluţiilor care ne permit să amortizăm astfel de şocuri.
În plus, datorită puterii noastre de negociere şi a relaţiilor de lungă durată pe care le avem cu partenerii noştri, putem negocia preţuri mai bune, care în final se reflectă în preţurile de la raft.